onsdag 22. april 2015

Kristendommen ble opprettet ved Jesus Kristus kom til verden. Jødene fulgte det gamle testamentet mens kristendommen begynte det nye testamentet. Folk begynte å tro at guds sønn var kommet "Messias". Kristendommen ble ved en senere anledning splittet opp i den romersk-katolske kirken og den gresk-ortodokse kriken. Etter reformasjonen ble den luthersk kirken. den romersk-katolske kirken ble forbudt så dermed skapte Martin Luther. I Norge hadde vi en konge som ville gjøre Norge til et kristent land. kong Olav dro rundt i landet og halshugget de som ikke ville bli kristnet. dette førte til at mange ble kristne og at Norge ble et kristent land. nå til dags er fremdeles Norge et kristent land. vi har kirker i nesten alle byer, de fleste barn blir døpt,  mange gifter seg i kirken. et flertall av ungdommer konfirmerer seg i kirken. I jødedommen har de som sagt fulgt det gamle testamentet, og derfor har ikke "Messias" kommet enda. de mener at "Messias" en dag vil komme ned på jorden. jødedommen har vært lengre enn kristendommen. jødene har også vært en gruppe som mange har hatt ønsket drept eller pulverisert. jøder nå til dags finnes det mange av. det finnes flere retninger i jødedommen sånn som ortodokse jøder og konservative jøder.


rituelle skikker
I kristendommen har man flere rituelle skikker, man har for eksempel dåpen. I dåpen blir babyer/voksne velsignet av presten. Dette er en vanlig ting som kristne gjør med sine barn. I andre  religioner er det også mange andre skikker, muslimer må be fem ganger om dagen mot mekka. Dette er et ritual som muslimer må gjøre. Kristne går også i kirken for å be på søndager.                                 Konfirmasjon er også en del av de rituelle skikkene, konfirmerer man seg i kirka viser man ovenfor gud at man er trofast til gud. også når man gifter deg, binder man seg til både ektefelle og til gud. Ihvertfall hvis det er et kristent ekteskap. I jødedommen er det slikt at guttebarn som fødes skal omskjæres etter 8 dager. Gravferden er også et rituale. et overgangsritual. Det er vanlig å ha blomster, kirkemusikk og svarte klær når man skal markere en gravferd. Påskeferien er en av skikkene vi kristne feirer. Det er til minne om da Jesus ble korsfestet og døde, for så å stå opp igjen. Vi feirer julaften til minne om dagen da Jesus ble født. 24 desember. Vår ukentlige helligdag er søndagen.

kilder: http://www.daria.no/skole/?tekst=4497
https://snl.no/j%C3%B8dedom
https://snl.no/kristendommens_historie

1 kommentar: